Tuesday, July 6, 2010

Puteri Ummi - Bab 2

Suara lantang dan teriakan Batrishya jelas kedengaran di bilik bayi bersebelahan dengan Labour Room. Aku tenang membiarkan doktor menjalankan tugasnya sementelah suami ku beredar ke bilik sebelah untuk meng-iqamat-kan si puteri.

Usai segala persiapan, aku disorong untuk dibawa ke bilik di tingkat 3. Di hdpn nursery, seorang jururawat menghulurkan puteri ku yang sedang lena beradu kepadaku. Ku kucup pipi gebu milik Batrishya tanpa jemu. Terasa kehangatan di kulit pipinya yang masih merah, mencambahkan lagi perasaan cinta dan kasih di dalam hatiku.

Malam itu aku kedinginan. Bukan kerana penghawa dingin di bilik tetapi kerana Batrishya tiada di sisiku. Aku mendail nursery dan meminta mereka membawa Batrishya ke bilik.

“Maaf puan. Anak puan kena duduk di nursery sebab kadar glukos dalam darah dia rendah sgt waktu lahir. Doktor arahkan untuk kasi antibiotic dan glucose drip untuk stabilkan dia dulu. Lagipun dia kna guna oksigen sebab pernafasan dia laju sgt.”

Mujur juga aku masih di pembaringan kala itu. Kalau tidak, harus juga aku tumbang ke lantai. Kolam mataku hangat. Ada manik-manik jernih yang bertakung dan kemudian luruh tanpa sempat diseka. Apalah dosa puteri ku itu sehinggakan pada hari pertama kelahirannya dia sudah terpaksa menempuh ujian sebegitu rupa.

Aku beristighfar dalam hati. Memohon kekuatan dari Ilahi. Doa ku panjat agar aku diberi kekuatan untuk menempuh ujian dariNYA itu. Kepada suami, acapkali ku pinta agar dia senantiasa menjenguk Batrishya di nursery. Setidak-tidaknya, ketiadaan aku di samping Batrishya dapat dipenuhi oleh suami.

Ketiadaan Batrishya di samping ku malam itu dan juga ketidaksenangan hati mengenangkan nasib Batrishya di nursery sendirian membuatkan aku tidak bisa tidur. Mana mungkin aku bisa melelapkan mata walau sepicing sedangkan puteri ku sedang dibaluti dengan wayar-wayar dan mesin untuk membantunya bernafas.

Tekanan darahku semakin meningkat sehingga jururawat memarahi ku dan memaksa ku untuk tidur. Aku cuba melelapkan mata tetapi gagal. Sehingga apabila suamiku masuk ke bilik selepas kembali dari menjemput emakku dari rumah pun, aku tidak bisa tidur juga.

Malam itu… di kala semua orang sedang lena diulit mimpi yang indah-indah, aku merintih sendirian. Aku rindukan Batrishya…

No comments:

Post a Comment